Introductie facturatie


In de informatie hierover worden zaken uitgelegd met betrekking tot facturatie. Hierbij moet aan het volgende gedacht worden:

  • Type facturen.
  • Het innen van contributies.
  • Het maken van massafacturaties en facturaties voor individuele leden.
  • Inkoopfacturen en creditnota's
  • Facturen (debiteuren) maken, wijzigen en verwijderen.

Bij facturatie zijn een aantal mogelijkheden:

  1. Massafacturatie op basis van activiteiten, lessen en contracten. Navigeer hiervoor naar [Facturatie] > [1. Massaal factureren]. De meeste facturen zullen worden aangemaakt op basis van gegevens die elders in het systeem worden vastgelegd:
    • Een activiteit: Wanneer men een sport beoefent, wordt daar contributie voor betaald. Hiervoor worden activiteiten bij relaties vastgelegd en wordt op basis daarvan de factuur klaargezet. 
    • Contracten: Er kunnen sponsorcontracten zijn die in het systeem zijn vastgelegd. Jaarlijks wordt hiervoor een factuur klaargezet. Dit kan ook gebruikt worden voor donateurs, vaste huurders van banen etc. 
    • Lessen: Indien de lessenmodule wordt gebruikt en bij de instellingen wordt aangegeven dat deze gefactureerd moeten worden, dan worden voor deze lessen ook de facturen klaargezet.
  2. Handmatige uitgaande facturen en creditnota's via [Facturatie] > [Facturen beheren]. Dan bovenin het scherm knop [+Factuur].
  3. Inkoopfacturen en creditnota's voor inkoopfacturen via [Boekhouding] > [Inkoopfacturen].